De Communicatie Podcast: Hoe gaan mensen meedoen met jouw hogere doel?

De Communicatie Podcast-gasten Jort Verhage en Juri Hoedemakers over tegenspraak, bewustwording en het belang van de waaromvraag voor de koningen van nu.

Hoe houd je de bestuurder een eerlijke spiegel voor en hoe geef je ongevraagd advies aan de ceo? Volgens hofnarren Juri Hoedemakers en Jort Verhage kun je álles zeggen, als het maar opbouwend is. Gewoon doen, zeggen deze ondernemers. Klinkt eenvoudig, maar waar hebben we dan hofnarren voor nodig? 

De hofnar keert na 232 jaar terug, in het bedrijfsleven dit keer. Om de belangrijkste hofnar-vraag meteen maar te spiegelen: waarom? En wat kunnen wij daarvan leren?

In deze aflevering van de Communicatie Podcast hoor je:

  • Wat een hofnar doet.
  • Waarom dat voor organisaties waardevol is.
  • Hoe Juri en Jort binnen Afas ‘hofnarren’ alsof het een werkwoord is.
  • Hoe jij als adviseur jouw innerlijke hofnar én die van je interne doelgroepen tot leven wekt.
  • En: hoe Karine als verbinder een (spannende) spiegelvraag stelde, waarmee ze buiten haar comfortzone stapte. Precies dáár schudde zij haar eigen hofnar wakker. Live in de opname.

“De deur staat altijd open”

We kennen het allemaal wel. De deur van de ceo, manager of bestuurder ‘staat altijd open’. En toch zijn er maar weinig medewerkers die over de drempel stappen. Het heeft volgens de hofnarren te maken met de afhankelijkheidsrelatie tussen een werkgever en een werknemer. Je houdt rekening met je salaris en de mogelijkheid om promotie te maken. Juist daar maken de hofnarren een verschil: “We zijn niet in loondienst en we zijn beëdigd. De hofnar is een instituut. We worden vooruit betaald en het is duidelijk dat we als externen niet uit zijn op de functie van de directeur. We zijn vrij van financiële en politieke belangen. Zogezegd zijn we een soort Zwitserland. We zijn er om alles te kunnen zeggen.”

Spiegels voor de koningen van deze tijd

De hofnar was vroeger meer dan de entertainer en clown, zoals hij vaak herinnerd wordt. Jort: “De hofnar was er voor tegenspraak. Zodat de koning niet alleen veel om zichzelf gaf, en in zijn eigen realiteit bleef leven, maar daar ook werd uitgehaald. Om de stem van het volk naar voren te brengen bij de koning.

“Nu houdt de hofnar spiegels voor aan de koningen van deze tijd; ceo’s, management teams, bestuurders. Hij haalt bij de medewerkers op wat er eigenlijk speelt. En neemt dan een adviesrol aan. Gevraagd en ongevraagd.”

Juri: “Als hofnarren bij Afas zijn we op zoek naar de blinde vlekken van de ceo. Het gaat ook over bewustwording. We trekken zijn ‘waaroms’ omhoog. De kans bestaat dat hij anders in zijn eigen sprookje gaat geloven.”

Word een graafmachine

Jort: “Als de ceo een hofnar in het leven roept om alles bespreekbaar te maken, is de boodschap: ‘Laat het achterste van je tong maar zien. We staan ervoor open.’ Als communicatieadviseur kun je daarbij helpen. Maar je kunt ook zonder hofnarren een sfeer van openheid creëren.”

Een sfeer zonder taboes, waarin iedereen zijn innerlijke hofnar mag laten zien. In vrijheid en vertrouwen. Hoe doe je dit als communicatieadviseur? De belangrijkste tips van Jort en Juri (luister vooral de podcast):

  • Word een graafmachine. Wees nieuwsgierig en stel steeds de waaromvraag. Een vraag als ‘Is dat zo?’, is niet heel moeilijk. Je moet het durven én goed timen. Zoek dat op, graaf!
  • Gebruik de hofnar als metafoor om alles te mogen zeggen. In een team kun je bijvoorbeeld een roulerende hofnar-pet introduceren. Heb je die pet op, mag je alles zeggen.
  • Wees ook nieuwsgierig naar je eigen denkkader en blinde vlekken. Wees of word je bewust van je eigen perspectief en het verschil met anderen. Leef je in een bubbel? Stap je wel eens uit je comfort zone? Knik je (te) vaak ja? Ben je aan het pleasen? Waarom?
  • Vraag om feedback. Op verschillende momenten en aan verschillende mensen.
  • ‘Hofnar’ elkaar alsof het een werkwoord is. Leg alles op tafel en maak gebruik van de verschillen in persoonlijkheid, karakter en perspectief. En ook hier zal nieuwsgierigheid je redden: stel vragen! Gewoon doen.
CommunicatieAcademy

Steeds meer professionals, bedrijven en organisaties zijn aan het nadenken over hun bijdrage aan de wereld. In De Communicatie Academy leer je van landelijke sprekers hoe je meer impact kunt maken en welke communicatietechnieken, tools en vaardigheden je hiervoor nodig hebt. De Communicatie Academy is een initiatief van Karine van den Noort, oprichter/eigenaar van De Communicatie Experts en host van De Communicatie Podcast.

Connect met Karine via LinkedIn of Instagram.

Privacy Policy