Lotte Willemsen is lector Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en directeur van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek voor Commerciële Communicatie (SWOCC). In de podcast deelt ze haar inzichten over het verenigen van technologie en menselijkheid.
We bespreken onderwerpen als de impact van communicatietechnologie op menselijkheid, de opkomst van digitale mensen, de rol van communicatieprofessionals in het tijdperk van AI, en het belang van ethiek in communicatie.
Ze benadrukt de noodzaak om de menselijke maat in organisaties en communicatie te behouden en om eerst te begrijpen wat ons als mens menselijk maakt, voordat we technologie menselijk maken. Ook deelt ze waardevolle inzichten over het creëren van menselijke ervaringen met AI en benadrukt ze het belang van transparantie en gebruikerswaarde bij de ontwikkeling van “digital humans”.
De aflevering biedt een diepgaande kijk op de rol van communicatie in onze steeds veranderende wereld en biedt waardevolle inzichten voor communicatieprofessionals, marketeers en organisatieleiders.
Vragen die we onder andere bespreken:
Hoe kunnen we de menselijke maat behouden in een wereld die steeds meer gedreven wordt door technologie, met in het bijzonder de ontwikkeling van ‘digital humans’?
Welke rol spelen communicatieprofessionals hierin?
Welke nieuwe vaardigheden zijn nodig voor communicatieprofessionals in een AI-gedreven samenleving, en hoe kunnen zij deze het beste ontwikkelen?
Wat zijn de potentiële voordelen en uitdagingen van het gebruik van ‘digital humans’ in situaties waar echte menselijke interactie lastig is, zoals 24/7 diensten en gevoelige situaties?
En ook thema’s als:
het onderscheid tussen beeldvorming en daadwerkelijke verbinding in marketing
het creëren van menselijke ervaringen met AI
de noodzaak van onderzoek naar nieuwe vaardigheden (‘CLIP skills’) in een AI-gedreven samenleving
de noodzaak om de juiste vragen te stellen en te begrijpen wat ons als mens menselijk maakt
een pleidooi voor het behouden van de menselijke maat in communicatie en organisaties
en het belang van transparantie en mogelijkheid om met echte mensen te communiceren, zelfs in een wereld met “digital humans”
Kortom een aflevering bomvol inspiratie en tips. Ik ben heel benieuwd welke inzichten jij hieruit gaat halen.
Luister de podcast op Spotify, op SoundCloud of kijk hier op Youtube
Steeds meer professionals, bedrijven en organisaties zijn aan het nadenken over hun bijdrage aan de wereld. In De Communicatie Academy leer je van landelijke sprekers hoe je meer impact kunt maken en welke communicatietechnieken, tools en vaardigheden je hiervoor nodig hebt. De Communicatie Academy is een initiatief van Karine van den Noort, oprichter/eigenaar van De Communicatie Experts en host van De Communicatie Podcast.